4 najčastejšie chyby, ktoré znižujú našu produktivitu! Dá sa im vyhnúť?

To, že sme v práci, ešte automaticky neznamená, že aj pracujeme. Ako totiž ukazujú rôzne výskumy i štatistiky, priemerný zamestnanec odpracuje  z 8-hodinovej pracovnej doby iba zlomok času. A to neznie príliš efektívne. Je za tým nevhodné pracovné prostredie v kancelárii alebo iná, prácu sťažujúca okolnosť? Tak či onak, faktom ostáva, že aj tí najpracovitejší z pracovitých odpracujú v priemere len slabé tri hodinky pracovného dňa, pričom zvyšok hodín v kancelárii strávia činnosťami, ktoré pre nich nie sú takmer žiadnym prínosom.

Ktoré to sú a ako sa ich zbaviť, aby sme boli konečne produktívnejší?

 

1. Zlý začiatok

Ako začínate svoj deň, čo spravíte ako prvé, len čo si pretriete oči? Zalejete si kávičku, zapnete počítač a už surfujete? Prebehnete maily, pozriete realitný server kancelarie.sk, nech konečne nájdete vhodný prenájom kancelárií a nebytových priestorov v Bratislave a ani sa nenazdáte, káva nevypitá, vychladnutá a vy unavení ešte skôr, ako ste vôbec vyrazili do práce.

Začínať deň so zapnutým počítačom skutočne nie je správna cesta, ako zvýšiť svoju produktivitu. Ráno je čas na prebudenie, nie na dobehnutie zameškaného zo včera aj nadbehnutie na zajtra.

Čo tak vyskúšať namiesto ranného odpovedania na emaily radšej nejakú inú rozcvičku, možno si trochu zabehať, prípadne pomeditovať? Hoci aj nad tou nedopitou kávičkou…

 

2. Nedostatočná organizácia

Bez zoznamu a plánu to nepôjde! Každý, kto chce byť produktívny, musí vedieť, čo chce, respektíve, čo treba urobiť. Vytvoriť si plán je totiž prvým krokom k úspechu, t.j. je to začiatok konca mrhania vaším časom, a teda i vašou produktivitou.

Ak sa bojíte dať si nejaké veľkolepé (a zjavne nedosiahnuteľné) ciele, pokojne začnite menšími, zdanlivo dosiahnuteľnými. Ich splnenie vás správne nabudí, aby ste sa odhodlali aj k tým druhým, dlhodobejším (a produktivitu ešte viac zvyšujúcim). Na to je však nevyhnutné odstrániť chybu číslo tri.

 

3. Utrieďme si priority

Čo je skutočne dôležité? Na čo sa počas dňa, týždňa, tak vo všeobecnosti sústreďujete? Po vytvorení si plánu si musíte zadeliť priority, inak sa nikdy nedostanete k jeho splneniu.  A ako to už v živote býva, tie najdôležitejšie sú zväčša tie najťažšie, ktoré s takou obľubou odsúvame na neskôr. Spoznáme ich podľa toho, že po ich dokončení sa v našom živote udejú reálne, výrazné zmeny, posuny vpred. Je preto dôležité, aby sme všetko ostatné, čo také dôležité nie je, odsunuli nabok a venovali sa iba našim prioritám.

 

4. Robíme milión vecí naraz… a nič poriadne

Všetci to poznáme, všetci to robíme a všetci tým strácame čas aj produktivitu. Robením viacerých vecí naraz sa oberáme o energiu, ktorú potrebujeme na sústredenie. Ľuďom, ktorí sa venujú popri jednej práci aj ďalším trvá zhruba dvakrát dlhšie, než ju dokončia. Najdôležitejšia vec, ktorú musíme urobiť, je teda odstrániť všetky rušivé momenty z nášho pracoviska.

Je to celkom jednoduché: Pokiaľ chcete byť produktívni, nesmiete sa nechať vyrušovať. Naplno sa sústreďte na tie najdôležitejšie úlohy počas čo najdlhšej doby. Tým svoju produktivitu konečne zvýšite.

Tak smelo do toho!

 

FOTO: © .shock / Dollar Photo Club