Dezén – povrchová úprava pneumatiky

by spravca

Pod slovíčkom dezén chápeme všetky prvky povrchovej úpravy pneumatiky, a teda usporiadanie opakujúcich sa blokov, obvodové a laterálne zárezy, ale aj tenučké lamely na povrchu. V podstate ide o všetky prvky slúžiace na zníženie hluku, zlepšenie držania vozidla, zvýšenie priľnavosti a zníženie opotrebovania. Existuje niekoľko základných typov dezénu, každý so svojím špecifickým uplatnením a vlastnosťami za rôznych podmienok. Testy pneumatík Vám jednotlivé typy a ich výhody priblížia detailnejšie, preto sa oplatí sledovať aktuálne výsledky. Malý prehľad Vám však ponúkame teraz aj my. 

Symetrický dezén

Ide o najbežnejší typ dezénu, ktorý sa skladá z pravidelného usporiadania blokov po celom povrchu pneumatiky, pričom vnútorná i vonkajšia strana má rovnaký vzor. Symetrický dezén umožňuje pravidelnú rotáciu pneumatík, čím sa zamedzuje ich nepravidelné opotrebovanie a predlžuje sa životnosť.

Asymetrický dezén

Tento typ dezénu je navrhnutý s cieľom prepojiť požiadavky na priľnavosť za suchého počasia, ale aj na mokrej vozovke či snehu. Charakteristický je zmenou usporiadania prvkov a blokov z jednej strany na druhú. Najčastejšie sa na vonkajšej strane nachádzajú väčšie bloky, ktoré majú za úlohu stabilizáciu vozidla pri ostrých prejazdoch zákrutami tým, že vytvárajú väčšiu priľnavú plochu. Táto časť umožňuje aj lepšie chladenie pneumatík. Vnútorná strana je obyčajne tvorená menšími blokmi, ktoré zlepšujú splývanie na mokrej alebo zasneženej vozovke.

Smerový dezén

Smerový alebo jednosmerný dezén je navrhnutý na pohyb len jedným smerom. Jeho súčasťou sú bočné ryhy po oboch stranách stredovej čiary a sú rovnako nasmerované, čím sa vytvárajú typické štruktúry v tvare písmena V. Tieto ryhy zlepšujú stabilitu počas jazdy na vozovke s nadmerným množstvom vody a zabraňujú vzniku aquaplaningu pri vyšších rýchlostiach tak, že efektívnejšie odstraňujú hromadiacu sa vodu. Letné i zimné pneumatiky so smerovým dezénom, pokiaľ sa neodmontujú z diskov, sú využiteľné len na jednej strane vozidla a pri rotácii sa menia len predne za zadné (a naopak). V opačnom prípade smerovanie stráca svoju funkciu a zvyšuje sa riziko nehody za nepriaznivého počasia.

Asymetrický smerový dezén

Pneumatiky tohto typu majú dezén tvorený ryhami v tvare písmena V, ktoré nie sú centrované z hľadiska stredovej čiary. Kombinujú prednosti oboch typov a pri rotácii sa môžu meniť len v rámci rovnakej strany.

Uvedené typy pneumatík so svojimi špecifikami vyhovejú väčšine vodičov a bez rozdielu, či  už využívate hliníkové alebo plechové disky, zvyšujú bezpečnosť jazdy za akéhokoľvek počasia.

Zdroj: tirerack.com

Foto: pneumatiky.sk

You may also like